Ny forrude

Selvom mange tror, at processen med, at udskifte en bilrude, er en simpel opgave, skal du vide, at der faktisk er flere trin involveret i at sikre, at en forrude bliver udskiftet korrekt. Gøres det forkert, kan det betyde, at ikke alle problemer er løst, eller at nye opstår. Da de fleste bilister – uanset om de kører i en gammel Ford, eller en lækker Mercedes fra Starmark.dk – benytter sig af diverse værksteder, når de har brug for at få deres forruder repareret eller udskiftet, får de sig ikke rigtigt et tydeligt indblik i, hvor meget arbejde og ansvar der rent faktisk er forbundet med denne særlige procedure.

Ethvert firma der specialiserer sig i bilruder, vil starte med at tjekke for andre skader, der kan være til stede omkring ruden, før de begynder at installere en ny forrude. Derefter sætter de bilen op til reparation, og dækker køretøjet på bestemte steder, for at undgå at der kommer nye skader i forbindelse med udskiftningen eller reparationen. Det næste trin består i, at fjerne den originale forrude fra din bil, herunder lister, vinduesviskere og så videre. Da en skadet bilrude ikke altid er så let at fjerne, som nogle måske forestiller sig, bruger glasfirmaerne generelt specielle knive og værktøjer til, at fjerne glasset på en sikker måde, uden at forårsage yderligere skader på køretøjet.

Derefter skal den nye bilrude dimensioneres tilsvarende, for at matche din bil. For at opnå en perfekt pasform, vil servicepersonalet skære den oprindelige urethan ned, fra den tidligere forrudemontering. Uretan bruges ofte som en forsegling, der er designet til, at holde din bilrude på plads under alle slags forhold. Afskærmning fjernes også af personalet, og så testes den nye forrude på din bil, uden nogen form for tætning. Dette gøres for at sikre, at den er den rigtige størrelse, før den installeres. En urethanbaseret fugemasse vælges derefter, og installationsprocessen kan begynde. Typen af urethan afhænger af forskellige aspekter, som for eksempel den aktuelle temperatur, fugtigheden, hvor længe du kan vente på, at du kan køre i bilen igen og så videre. Forruden er blevet forberedt til montering, ved at tørre og rengøre kanterne med en særlig opløsning, hvorefter uretan og primer er blevet smurt på kanterne og de andre relevante områder.

Til sidst bliver den nye forrude korrekt indstillet og justeret, så den er perfekt centreret med din bil. Så begynder servicepersonalet at installere nye lister, for at sikre, at glasset sættes på plads korrekt. Skruen og aftørringskanalerne udskiftes som regel, og endelig udføres der en inspektion, for at se, om udskiftningen af forruden er korrekt gennemført, og om der skulle være nogen luftlækage.

Det er altså en ganske detaljeret proces, som de fleste af os bilejere ikke tænker nærmere over. Det er dog rart at vide, at det er professionelle mennesker man har til at stå for reparationen eller udskiftningen, når der er mange ting, der skal være helt i orden.