Automatiseringen af arbejdsopgaver er noget, der er kommet for at blive. Det gælder også når det kommer til en af kerne-operationerne i enhver virksomhed: markedsføringen. Marketing automation er noget der bliver brugt i højere og højere grad af danske virksomheder, og det er en god ting. Det betyder nemlig mere profit og mere tid og overskud til at arbejde på de øvrige opgaver involveret i markedsføring af virksomheden og dens produkter.

Det betyder også, at du som virksomhedsejer har til opgave at forstå, hvor denne automatisering kommer fra. Hvad er det for nogle grundprincipper der gør, at en virksomhed bliver succesfuld? Vi lever ikke i en verden der er så simpel og kynisk, at man blot kan kigge på, hvor mange penge virksomheden tjener. Men hvis din virksomhed tjener færre penge end dine konkurrenter, og jeres produkter ellers er af tilsvarende kvalitet, så er det sandsynligvis fordi der er noget galt med din markedsføring. Hvis du kan acceptere den konklusion, så er du også nødt til at acceptere den modsatte ligning: at hvis din virksomhed er mere succesfuld end konkurrenterne, så er det fordi din markedsføring virker!

Det betyder altså ganske simpelt, at din virksomheds succes er meget direkte forbundet med det system I bruger til, at håndtere markedsføringen. Hvis det lige nu er et manuelt system drevet af mennesker, så har du lidt af en udfordring: nu er det nemlig svært at lave optimeringer. Det er svært at lære en gammel hund nye tricks, og vi mennesker bryder os generelt ikke om at blive ”optimeret” på. Det betyder at en virksomhed enten ikke kan flytte sig på succes-skalaen, eller at de er nødt til at lave drastiske tiltag som at lave store fyringer eller omrokeringer i marketing-afdelingen. Det er både risikabelt i sig selv, og også noget der ofte fører til en dårlig stemning i virksomheden, hvilket også kan have lange negative konsekvenser for virksomhedens succes.

Det er der hvor marketing automation systemer som agillic kommer ind i billedet. Systemer på en computer er nemlig langt nemmere at optimere på, og det betyder at du løbende kan forbedre markedsføringen, og derved gøre virksomheden mere succesfuld og profitabel. Et computerprogram har ikke noget imod at lære noget nyt, eller blive bedt om at agere på en helt ny måde i dag, end det har gjort i de sidste par år. Det er langt mere omstillingsparat, og det er der behov for i vores moderne verden, hvor tingene aldrig står stille, og man konstant skal følge med udviklingen.

Der er selvfølgeligt stadig brug for mennesker: men nu kan deres talenter virkeligt komme til gode. Det kedelige algoritmiske arbejde, som mennesker ikke kan konkurrere med computerne på, er typisk heller ikke noget vi finder særligt spændende. Når marketing automation systemet overtager den opgave, så kan frigiver det de kreative menneskelige ressourcer som kan sætte handling bag algoritmernes konklusionerne.