Det er blevet en meget større proces at køre en moderne virksomhed end det var for bare 10 eller 20 år siden. Nu om dage er man næsten nødt til at være en international spiller, der sælger sine produkter på en global skala. Hvis man udelukkende satser på sit lokalområde så har man i hvert fald ikke en særligt stor chance for vækst, og det er kun et spørgsmål om tid før man bliver overhalet af nogen, der har valgt at skalere op og ramme hele verden. Men det har jo også visse fordele: det har jo aldrig været nemmere at skalere op og blive til en international butik end det er i dag. Den eneste udfordring er, at det kan være svært at holde overblikket.

Men det er her hvor den moderne teknologi kommer ind i billedet. Først åbnede den op for alle de nye muligheder, og nu går den også ind og gør det lettere og mere overskueligt at benytte sig af dem. Et af de områder der har set mest vækst indenfor teknologiske produkter til at støtte processerne er i markedsføringsafdelingen.

Når der skal laves effektiv markedsføring så er der rigtigt mange ting der skal håndteres helt rigtigt. Det er vigtigt at have alt relevant information om både eksisterende og potentielle kunder lige ved hånden, og at kunne bruge denne date til at lave korrekte beslutninger. Når antallet af kunder stiger fra 5 eller 10, og til flere hundrede, så er det ikke længere muligt at klare det hele med hukommelsen, og derfor er marketing automation vejen frem. Ved hjælp af teknologi der er specielt rettet imod at automatisere store dele af markedsføringsprocessen kan vi vedligeholde overblikket, og samtidig gøre vores markedsføring langt mere effektiv, end den nogensinde har været før. Vi er ikke længere afhængig af vores hukommelse, uoverskuelige notesbøger eller timelange møder. Teknologien hjælper os med at løfte den voksende byrde, og giver os endda kræfterne til at gøre det endnu mere effektivt, end da potentialet var mindre.

Det er en interessant udvikling, fordi det betyder at man umiddelbart er nødt til at tilføre en øget kompleksitet for at gøre resten mere overskueligt. Mange finder det skræmmende at skulle implementere et marketing automation system fordi det lyder kompliceret. Men faktum er, at når først sådan et system er oppe at køre, så bliver alting mere simpelt. Har man den rette partner til at opsætte marketing automation for én, så kan selve opsætningen også gøres ganske overskuelig. Vælger man selv at gøre det, så hjælper det at vide, at det nok skal tjene sig selv hjem: en smule kaos og forvirring lige nu vil føre til uovertruffen struktur og forudsigelighed på den anden side. Så vær ikke bange for at kaste dig ud i det.