Det giver nærmest sig selv, at det ældste erhverv i hele verden, er salg. Hele fundamentet for handel er, at du kan vise én person hvorfor det er i deres interesse at lave en byttehandel med dig. Menneskeheden har altså på den måde arbejdet på at forfine salg og salgsmetoder lige siden de første mennesker begyndte at bytte med hinanden.

Salg har ofte nogle negative konnotationer: ens tanker flyver hurtigt hen på irriterende telefonsælgere, som presser på og bruger beskidte tricks for at få dig til at give dem penge for et produkt, som du reelt ikke har brug for. Det er dog værd at være opmærksom på, at det meste salgsarbejde ikke foregår på den måde. En ærlig sælger arbejder på at forstå hvad dine behov er, overvejer om nogle af de produkter vedkommende sælger ville være smarte for dig, og fremlægger så hvordan købet af produktet er i din interesse. Målet er altså, at alle skal vinde: du kan fremlægge dine behov, og blive præsenteret for en mulig løsning til at dække disse behov. Det står dig helt frit for, om du ønsker at bytte dine penge for produktet eller ej, og du bliver givet tid og plads til at træffe beslutningen på et rationelt grundlag.

Ingen kan lide de uetiske sælgere, der er ligeglade med dine behov, og siger hvad som helst for at få fat i dine penge. Det betyder da heldigvis også, at deres strategier bliver mindre og mindre effektive. Vi danskere har med tiden opbygget en vis skepsis overfor sælgernes beskidte tricks, og falder sjældent for dem længere. Hvis en virksomhed sælger på uetisk vis, så har vi ikke lyst til at give den penge, og handler i stedet hos konkurrenterne der opfører sig ordentligt.

Det har ført til, at danske webshops i dag bruger tre nye strategier, som fokuserer på at opfylde kundernes behov på ærlig og forsvarlig vis. Google shopping er i vækst, fordi det giver kunderne mulighed for at danne sig et overblik over produkter og priser på tværs af flere online butikker. Når en webshop benytter sig af google shopping så fremlægger de altså deres produkt som en mulighed, og lader kunden vælge ud fra sit behov, frem for at lægge pres på dem.

Den anden strategi, der er blevet udbredt blandt danske webshops, er at lægge så mange informationer om produkterne ud på nettet som muligt. Idéen er at gøre informationen tilgængelig, så kunderne kan finde og opsøge dig, hvis de er interesserede i et produkt. Internettet gør det muligt for folk selv at opsøge interessante produkter, frem for at være tvunget til at vente til nogen ringer og giver dem et tilbud. Webshops beskriver altså alle de behov produktet kan dække, og folk der søger på internettet efter løsninger til at dække deres specifikke behov, kan så finde butikken hvis der er et overlap imellem deres behov og produktets muligheder.